شهرآرانیوز - با الگوریتم جدید موتور جستجوی Google محتواهایی که «بهجای کمک یا اطلاعرسانی به مردم، برای کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو ایجاد شده است» حذف میشوند. یعنی ممکن است کل صنایع و کسبوکارها و حتی رسانههای خبری که از اوایل دهه ۹۰ حول «بهینهسازی موتور جستجو» (SEO) رشد کردهاند، مجبور شوند در سیاستهایشان کمی تجدیدنظر کند.
دنی سالیوان، رابط عمومی جستجوی گوگل، در یک پست وبلاگی که این بهروزرسانی را معرفی میکند، گفت:
«ما میدانیم که مردم محتوایی را که به جای اطلاعرسانی، برای جذب کلیک تولید شده مفید نمیدانند. همه ما ناامیدی بعد از کلیک روی عنوانی که محتوایی بیمصرف و غیرمفید داشته را تجربه کردهایم.»
سالیوان یک کاربر گوگل را مثال زده که به دنبال اطلاعاتی درباره یک فیلم جدید است، اما نظراتی که از سایتهای دیگر درباره این فیلم جمعآوری شده است را پیدا میکند؛ نظراتی که هیچ ارزش افزودهای برای او ندارند؛ چون مخاطب انتظار داشته چیز جدیدی بخواند.
با بهروزرسانی جدید گوگل، نتایج بیشتری را با اطلاعات منحصربهفرد و معتبر خواهیم یافت؛ این یعنی یافتن مطالبی که قبلا ندیدهایم.
سالیوان در ادامه گفته است که در آزمایش انجامشده بعد از بهروزرسانی، جستجوهای مربوط به آموزش آنلاین، هنر، سرگرمی، خرید و فناوری پیشرفتهای امیدوارکنندهای را نشان دادهاند.
درواقع گوگل با حذف محتوای کلیکی بیکیفیت، کیفیت نتایج جستجوی خودش را افزایش میدهد. الگوریتم موتور جستجوی گوگل از هوش مصنوعی (A.I.) و سیستمهای یادگیری ماشینی برای یافتن «مرتبطترین» و «مفید»ترین محتوا برای خوانندگان استفاده میکند و بیش از یک دهه است که بهطور منظم بهروزرسانی میشود. اما منتقدان استدلال میکنند که این موتور جستجوی پیشرو به جای محتوای با کیفیت، تبلیغات پولی و لینکها را به سایر سرویسهای Google هدایت میکند و به طور مداوم توسط شرکتهای بهینهسازی موتورهای جستجو فریب میخورد تا محتوایی را جمعآوری کند که برای رتبهبندی بالا در موتورهای جستجو و ارتقای وضعیت مشتریان طراحی شده است.
به روزرسانی جدید ممکن است برای سایتهای خبری، موضوع پیچیدهتر باشد، زیرا Google عوامل مختلفی از جمله بک لینکها (لینکهایی که از سایتهای خارجی به سایت شما داده میشود) و پیوندهای متقابل (پیوندهای بین سایتها) و ارتباط آنها را هم در نظر میگیرد.
پس چالش سایتهای خبری بعد از این بهروزرسانی بیشتر خواهد بود؛ اما گوگل گفته است که رسانههای خبری تا زمانی که محتوای اصلی و باکیفیت تولید میکنند، نباید ترسی داشته باشند.
این شرکت میگوید: «محتوای مفید سایتهایی که به طور کلی دارای تعداد زیادی محتوای غیرمفید هستند، احتمال کمتری دارد که در جستجو عملکرد خوبی داشته باشند؛ زیرا محتوای دیگری در جای دیگری از وب وجود دارد که بهتر است آنها نمایش داده شوند.»
گوگل همچنین مجموعهای از سوالات را برای سازندگان محتوا ارائه کرده است تا با پاسخدادن به آنها بتوانند به روز رسانی را بهتر درک کنند. نکته کلیدی این به روزرسانی، ساده است: تمرکز بر ایجاد محتوای اصلی برای انسانهای واقعی، نه به دست آوردن کلیک.
بهروزرسانی جدید از هفته آینده اعمال میشود، اما ممکن است عرضه کاملش تا دو هفته طول بکشد. این به روز رسانی در ابتدا فقط روی جستجوهای زبان انگلیسی تأثیر خواهد گذاشت، اما نمایندگان گوگل گفتهاند که این شرکت برای ارائه بهروزرسانی زبانهای دیگر هم برنامه دارد.